wat we op grotere schaal doen


Welkom op de pagina met allemaal mooie woorden en interessante cijfers. Als je daarvan houdt, schenk dan een lekker kopje thee in - het gaat wetenschappelijk worden.


Klimaatverandering is een van de grootste uitdagingen waar we op dit moment mee te maken hebben, en daarom doen we er alles aan om de opwarming van de aarde onder de 1,5°C te houden (we willen niet dat de temperatuur op aarde meer stijgt dan dat). Daarvoor moeten we er bij nogal wat dingen bovenop zitten. Dus dit is wat we van plan zijn:


supply chain



onze CO₂-voetafdruk verkleinen

Ons belangrijkste doel is de CO₂-voetafdruk van onze drankjes te verkleinen. Dat is waarom we in 2019 ons CO₂-reductietraject hebben laten goedkeuren door het zeer belangrijk klinkende Science Based Target (SBT) initiative. Ze waren overal blij mee, dus we hebben  beloofd om tegen 2025 hetvolgende te verlagen:

• Scope 1 en 2 uitstoot van broeikasgassen (dat is CO₂ van onze fabrieken en voertuigen) met 100%

• Scope 3 uitstoot van broeikasgassen met 50% per liter eindproduct (de rest van onze distributieketen)

CO2 icon

flinke aantallen dus. hoe gaan we dat doen?

Nou, we wekken al jaren duurzame energie op in onze kantoren en we bouwden onze eigen CO₂-neutrale drankjesfabriek in Rotterdam. Die noemen we de blender. Gekke naam, belangrijk gebouw.

We hebben ook een aantal van Europa’s eerste volledig elektrische vrachtwagens om ons sap van en naar de blender te vervoeren. 

• Je kunt er hier meer over lezen. (link naar Blender-pagina

• lees meer over onze elektrische tankwagens

electronic tonker truck

klimaatneutraal in 2025

Ons CO₂-neutrale sinaasappelsap is de eerste stap om volledig CO₂-neutraal te worden. Want als we onder de 1,5 graad willen blijven, moeten we volgens een aantal heel slimme wetenschappers* ook de natuur en onze bossen herstellen. Om dat te bereiken, steunen we klimaatactieprojecten via CO₂-kredieten en milieuvriendelijke goede doelen over de hele wereld.

Maar geloof ons niet alleen op ons woord. We werken ook samen met de organisatie South Pole, die ons erop wijst als we wilde beweringen doen zonder ze te onderbouwen. Gelukkig hebben ze al onze cijfers doorgenomen en hebben ze officieel bevestigd dat we in 2022 hun logo 'gecertificeerd CO₂-neutraal product' kunnen gebruiken voor ons sinaasappelsap. Je kunt hier meer lezen over wat dat betekent.

South Pole verbindt ons ook met CO₂-compensatieprojecten over de hele wereld. Elk van hen is gecertificeerd volgens de 'Verra verified carbon standard'. Daarover lees je hier meer. En als je nog geen genoeg hebt van meer lezen over dingen, dan kun je hier alles over deze projecten lezen.

* de Intergouvernementele Werkgroep inzake Klimaatverandering (erg slim dus)

• Meer weten over gecertificeerde CO₂-neutrale producten

• Meer weten over onze projecten

planet

net zero in 2040

Als we de CO₂-voetafdruk van elk drankje tegen 2030 met 50% hebben verlaagd, gaan we door totdat we in 2040 onze uitstoot hebben teruggebracht naar zo dicht mogelijk bij nul.

Dat wil niet zeggen dat we nog niet zijn begonnen - we gebruiken elektrische uitstootvrije vrachtwagens, onze fabriek in Rotterdam gebruikt alleen duurzame energie en we hebben heel veel andere maatregelen getroffen (plus grote plannen voor de toekomst gemaakt).

net zero


Een kort intermezzo: wat is het verschil tussen CO₂-neutraal en net zero?


Zet je schrap voor een extreem gave* metafoor:

*geen garantie

Stel je een glas water voor. Het water staat voor de CO₂ in de atmosfeer. Stel je nu een kraan voor die het glas met nog meer water vult. Als we de kraan een tikkeltje dichtdraaien, zijn we onze CO₂-uitstoot aan het verlagen. Maar als we een grote spons in het glas doen en wat van het water opzuigen, zijn we onze uitstoot aan het compenseren (CO₂-opslag in bijvoorbeeld bomen en de bodem).

Om CO₂-neutraal te worden, moeten we net zoveel CO₂ opzuigen als er in het glas stroomt.

Maar net zero is iets anders. Daarvoor moeten we de kraan dichtdraaien.


water

werken met leveranciers

In 2020 was 57% van onze CO₂-uitstoot afkomstig van onze ingrediëntenleveranciers en 99% van onze bredere distributieketen. Maar voor veel van onze leveranciers is CO₂-reductie iets nieuws. Daarom hebben we ons innovatiefonds voor boeren opgericht om onze boeren te helpen de CO₂-uitstoot te verlagen en nieuwe manieren van werken te introduceren.

electronic tonker truck

betere flessen

En het gaat niet alleen om ingrediënten, we willen ook manieren vinden om de impact van onze flessen op de planeet te verkleinen. Door ze lichter te maken, besparen we in 2023 2.500 ton plastic, maar de grote uitdaging ligt in 2025. Tegen die tijd willen we dat onze flessen niet meer gemaakt zijn van fossiele brandstoffen, maar van gerecycled of hernieuwbaar materiaal (en dat ze ook recyclebaar zijn).

electronic tonker truck

zeg het voort

We denken dat het niet genoeg is om dit alleen te doen. Hoe meer iedereen samenwerkt, hoe gezonder de planeet zal zijn. Daarom hoor je ons vaak van verschillende daken schreeuwen over klimaatactie. Als je wil, mag je samen met ons komen roepen. Het regent het hier vaak, dus neem een paraplu mee.

spreading the word

lancering van de Grote Vergroening

We hadden een hele extra webpagina nodig om dit uit te leggen, dus lees hier waar het allemaal over gaat en hoe je mee kunt doen.

 

 

logo big rewild


Nog brandende vragen?


question

Behalve reductie…

…betekent het dat we hebben berekend hoeveel CO₂ er nodig is om ons sinaasappelsap te maken, door de hele productlevenscyclus heen. Vervolgens werken we samen met onze partner South Pole om projecten te ondersteunen die dezelfde hoeveelheid CO₂ uit de lucht wegnemen of voorkomen.

Het is moeilijk om de CO₂ uit sommige delen van onze distributieketen te halen. Totdat we kunnen overschakelen naar alternatieve opties (die we in sommige gevallen hebben), kopen we carbon-kredieten om projecten te ondersteunen die CO₂ in de atmosfeer voorkomen of eruit wegnemen. Bekijk deze video voor meer info: https://youtu.be/uaqwMEltIrc 

We zullen als bedrijf tegen 2025 CO₂-neutraal zijn, maar we wilden beginnen met sinaasappelsap (zonder en mét vruchtvlees, mocht je je dat afvragen*) omdat het een van onze bestverkochte drankjes is. We hopen ook dat dit bij gezinnen in heel Europa zal leiden tot goede gesprekken aan de ontbijttafel.

*Dat doe je, dit zijn tenslotte de veelgestelde vragen

Project 1:

Envira Amazonia Tropical Forest Conservation

Behoudt en beschermt Braziliaans tropisch bos tegen houtkap en groeiende veeboerderijen. Helpt ook de biodiversiteit en ondersteunt lokale gemeenschappen door programma's voor duurzame landbouw.

Meer info vind je hier: https://a.southpole.com/public/media/301895/1895.pdf

Project 2:

Guanaré Forest Restoration

Herstelt beschadigde graslanden in Uruguay om de bodemkwaliteit en biodiversiteit te verbeteren en CO₂ uit de atmosfeer op te zuigen. Creëert ook werkgelegenheid in dit landelijke deel van het land.

Meer info vind je hier: https://a.southpole.com/public/media/302134/2134.pdf

Project 3:

Vaupés Forest Protection

Helpt 75 gemeenschappen in Colombia die generaties lang hun Amazonewoud hebben beschermd. Ondersteunt ook duurzaam landgebruik en zorgt voor voedsel en banen voor de lokale bevolking.

Meer info vind je hier: https://a.southpole.com/public/media/302291/2291.pdf

Door bomen te planten en te beschermen, voornamelijk boomgaarden in Europa. We werken samen met goede doelen uit het hele continent, en een aantal van hen plant of herstelt bossen of fruitboomgaarden, om CO₂ op te sluiten en de biodiversiteit te vergroten. Sommigen van hen maken zelfs cider, mocht dat je ding zijn.

Goed bezig. Dit kan op veel plekken, maar wij werken samen met South Pole (www.southpole.com), waar je compensatie kunt kopen. Maar onthoud dat het belangrijkste wat je kunt doen in eerste instantie het verlagen van je uitstoot is.

Naast alles wat we doen om onze uitstoot te verlagen, wilden we rechtstreeks samenwerken met goede doelen om natuurlijke ecosystemen te beschermen en te herstellen. Door dit te doen, wordt CO₂ opgeslagen en wordt de natuur ondersteund (die ook wordt bedreigd). We wilden onze drinkers ook aanmoedigen om grotere verandering teweeg te brengen.

Vergroenen betekent in feite het teruggeven van plekken aan de natuur door te planten, te groeien en voor het land te zorgen. Dit slaat CO₂ op, helpt de biodiversiteit en verbetert onze gezondheid en ons welzijn. En alles gaat er waarschijnlijk ook wat lekkerder door ruiken.

En we gaan veel vergroenen. Het plan is zelfs om tegen 2025 2 miljoen hectare land te herstellen. (Dat is zo groot als 2/3 van België, mocht je je dat afvragen.)

Volgens ons zijn plastic flessen op dit moment de beste optie zijn onze drankjes. Ze hebben een kleinere CO₂-voetafdruk dan glas en zijn recyclebaar (vooral als ze meedoen aan het statiegeldsysteem en worden ingeleverd [link naar campagne]). We verlagen ook de klimaatimpact van onze flessen door ze lichter te maken en extra verpakking te verwijderen waar we kunnen.

In 2022 werken we samen met een partner genaamd South Pole om onze CO₂-uitstoot te compenseren. We kozen voor deze projecten omdat ze niet alleen CO₂ opslaan, maar ook lokale gemeenschappen helpen. Ook ondersteunen wij alleen projecten die gecertificeerd zijn door een standaard (in dit geval door Verra). [link naar Verra]

Dat zou best eens kunnen, ja.

Ja.

Nee, jij niet.

Misschien, we zullen erover nadenken.