veelgestelde vragen



vragen over onze ingrediënten

fruits

We beweren niet dat we perfect zijn, maar onze ‘duurzaam verbouwd’-belofte gaat over onze toewijding aan duurzaamheid binnen ons hele bedrijf.

Duurzaamheid vormt de basis voor het bedenken van nieuwe producten, omdat we producten blijven maken die lekker smaken en goed voor je zijn. We gebruiken alleen gezonde ingrediënten waarvan de impact op de planeet bekend en controleerbaar is, dit vormt de basis van onze duurzaamheidsstrategie.

Het toont onze grote toewijding aan duurzaamheid als bedrijf; de innocent waarden zie je in alles wat we doen en onze waarde ‘verantwoordelijk’ gaat voornamelijk over duurzaamheid. Onze inzet is merkbaar in alle niveaus van de organisatie en voor elke innocent medewerker maakt duurzaamheid deel uit van hun dagelijkse taken en verantwoordelijkheden. Ons programma voor minimumnormen voor fruit loopt nu al bijna een decennium. Daardoor hebben we onze telers op risico beoordeeld en gecontroleerd, zodat we blij zijn met hun inzet voor eerlijke sociale en ecologische normen. Soms geven we de voorkeur aan gecertificeerd fruit, of als we grote uitdagingen zien, investeren we in duurzame landbouwprojecten. Onlangs zijn we gebruik gaan maken van het Sustainable Agriculture Initiative (SAI) Platform. Lees meer over ons werk.

We pionieren al sinds 2003 met het gebruik van gerecycleerd plastic in onze smoothieflessen en al ons karton is FSC-gecertificeerd. Ook onze productiepartners rapporteren sinds 2008 aan de hand van duurzaamheids-doelstellingen.

We willen lekkere en gezonde drankjes maken op een manier die ook de planeet gezond houdt. Dat betekent dat we fruit kopen dat duurzaam is verbouwd en lekker smaakt.

We vinden beide standaarden heel waardevol. Rainforest Alliance™ heeft onze voorkeur omdat het een breed scala aan problemen behandelt en bij ons huidige koopgedrag past. Rainforest Alliance™ werkt aan het behoud van de biodiversiteit en het verzekeren van duurzaam levensonderhoud door het transformeren van landgebruik, ondernemen en consumentengedrag. Het kijkt niet alleen naar de rechten en het welzijn van landarbeiders, maar beschermt ook ecosystemen op de boerderijen. Dit stimuleert de biodiversiteit.

Fair Trade is het meest effectief voor kleine boerderijen en coöperaties, terwijl Organic zich vooral richt op milieuzaken.

Het is belangrijk flexibel te kunnen zijn en we moeten ervoor zorgen dat we de variatie, kwaliteit en kwantiteit van ingrediënten kunnen kopen die we nodig hebben. Dit is niet altijd mogelijk als we ons bij maar één certificeringsprogramma aansluiten.

Ons fruit komt van over de hele wereld, van duizenden verschillende boerderijen in alle soorten en maten - grote plantages, coöperatieve groepen, kleine familieboerderijen en soms zelfs in het wild gekweekt in het Amazone-regenwoud. Daardoor bestaat er niet één certificeringsprogramma voor al onze landen, ons fruit en de duurzaamheidskwesties die we belangrijk vinden. Het is een kwestie van het vinden van een certificeringsschema dat het beste bij onze boeren past. Daarom erkent ons SAI-FSA-programma ook de bestaande certificeringen van boerderijen. Zo verlagen we de druk die we op boeren leggen, om alleen voor ons te voldoen aan nieuwe en andere normen. 

Ja. Daarom vervoeren we ons fruit altijd over land of over zee, in plaats van door de lucht. 

Ons doel is het allerbeste fruit te vinden en vervolgens de beste, meest duurzame manier om het in onze flesjes te krijgen.

We weten dat transport, vooral vrachtwagenkilometers, één van de grootste aspecten is van onze CO2-voetafdruk als bedrijf. De afgelopen jaren hebben we de manier en plek waar we onze drankjes maken drastisch veranderd, waardoor we nu veel meer drankjes maken dichterbij waar ze verkocht worden. Als gevolg hiervan is de transportgerelateerde CO2-impact van elk drankje tussen 2015 en 2017 met 30% afgenomen (en we zijn nog bezig met het bijwerken van deze cijfers). Dit was een belangrijke stap in de richting van ons doel om tegen 2030 CO2-neutraal te zijn in al onze processen.



vragen over klimaatverandering

co2

CO2-neutral zijn gaat om de balans tussen CO2-uitstoot en CO2-compensatie. 

Onze doelen voor CO2-reductie - van 50% per fles in 2030 - zijn goedgekeurd door een team van Science Based Targets - een organisatie die ondernemingen helpt in het stellen van wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen. Verder werken we eraan om wat we niet aan CO2-uitstoot kunnen verminderen in balans te brengen door middel van CO2-compensatie.

Ons plan is om in 2030 volledig CO2-neutraal te zijn, en als het kan nog snelle

We hebben onze CO2-voetafdruk voor het eerst gemeten in 2006 en sindsdien zijn we bezig die te verkleinen. Het is ons gelukt om tussen 2015 en 2017 de CO2-uitstoot van onze drankjes met 5% te verlagen. Dat is een goed begin, maar niet genoeg voor deze klimaatcrisis. Dat wordt steeds duidelijker. Daarom zullen we in 2030 CO2-neutraal zijn.

In 2019 was onze uitstoot van de boer tot in de winkel 275.000 tCO2e. Dat jaar hebben we de manier hoe we CO2-voetafdruk vastleggen veranderd om nauwkeuriger te kunnen zijn. We hebben nu vol vertrouwen in het systeem dat we hiervoor gebruiken en het zal ons helpen onze voetafdruk elke drie maanden op dezelfde manier te controleren.

Er zijn 5 pilaren die erg belangrijk voor ons zijn als het om CO2 gaat: onze kantoren, verpakkingen, ingrediënten, mengen en bottelen en transport zijn verantwoordelijk voor het overgrote deel van onze impact. Bij innocent hebben we meerdere CO2-kampioenen werken die ons helpen op al deze gebieden CO2-uitstoot te verminderen.

Onze beloftes over verpakkingen zijn ook beloftes op het gebied van klimaatverandering. Wij denken dat de manier om zowel plasticvervuiling als klimaatverandering op te lossen, het bouwen van een circulaire economie voor plastic is. Sinds 2003 investeren we in de circulaire economie, door gerecycleerd plastic voor onze flessen te gebruiken en onze drinkers aan te moedigen om te recycleren. We hebben ons erop toegelegd om zo snel mogelijk een plastic fles van nul procent "nieuw plastic" te maken. Deze technologie bestaat nog niet, dus dit gebeurt na 2025. Dat wordt de beste fles (met de minste CO2-uitstoot) die we ooit hebben gemaakt. Bovendien steunen we ook recycleersystemen en zorgen we ervoor dat onze flessen geschikt zijn om door verschillende recycleersystemen verwerkt te kunnen worden.   

Meer over wat we doen met plastic lees je op onze pagina plastic.

Wij denken van niet. Het International Panel on Climate Change - IPCC (een groep heel slimme klimaatwetenschappers) heeft gezegd dat als we de opwarming van de aarde tot 1,5 graden willen beperken, er naast projecten om de hoeveelheid gebruikte CO2 te verminderen ook compensatie nodig is. Onze focus zal altijd liggen op CO2-vermindering en alleen de uitstoot te compenseren die we echt (nog) niet kunnen voorkomen.

CO2-compensatie is het makkelijkst uit te leggen aan de hand van een glas water en een spons. Als we onze jaarlijkse CO2-uitstoot zien als een glas water, is het verminderen van onze uitstoot alsof we minder water in het glas stoppen. En CO2-compensatie is als een spons in het glas dompelen tot al het water is opgenomen. De meest populaire manier om CO2-uitstoot op te nemen, is door bomen te planten die CO2 opvangen en opslaan terwijl ze groeien. Tussen nu en 2023 zullen we samenwerken met vooraanstaande CO2-compenseerders en boomplantexperts om ons eigen klimaatactieplan op te stellen. We zullen investeren in lokale initiatieven (zoals het planten van bomen en het behoud van veenmoerassen) en meer wereldwijde initiatieven die regenwouden beschermen of regenereren in gebieden die het meest door klimaatverandering worden beïnvloed.

Lees meer over onze klimaatactieplan-plannen.

Klimaatwetenschappers zeggen dat we de opwarming van de aarde moeten beperken tot 1,5 graden boven pre-industriële temperaturen. Om dat te kunnen doen, moet iedereen in de wereld tegen 2050 CO2-neutraal zijn. Dat is al een hele prestatie. Wij willen meer doen. Daarom streven we ernaar om tegen 2030 CO2-neutraal te zijn. We denken dat dat op zich behoorlijk ambitieus is, maar 2030 is de uiterste datum. Als we kunnen, worden we eerder CO2-neutraal.



vragen over onze verpakking

bottles

We hebben dit goed geanalyseerd en geloven dat plastic op dit moment het beste materiaal is voor onze verpakkingen. Dat komt door een aantal eigenschappen van plastic. Zo is het licht van gewicht, duurzaam, gemakkelijk recycleerbaar en doorzichtig, zodat onze consumenten het heerlijke drankje wat erin zit kunnen zien. Ons onderzoek heeft aangetoond dat plastic flessen bij eenmalig gebruik een 3 keer lagere ecologische voetafdruk hebben dan glas bij eenmalig gebruik. En het is bekend dat plastic veel makkelijker te recyclen is dan kartonnen verpakkingen. Hoewel er voor elk type verpakking - glas, plastic, metaal en karton - voordelen en nadelen zijn vinden wij plastic de beste allround oplossing voor onze drankjes en is het ook de juiste keuze in het bredere kader van klimaatverandering - het grootste probleem voor onze planeet op dit moment. Al onze sap- en smoothieflessen bestaan voor minstens 50% uit gerecycleerd plastic en zijn allemaal 100% recycleerbaar.

Ja, al onze flesjes en doppen zijn te recycleren. Zorg ervoor dat je van tevoren de dop erop doet.

We hebben in 2007 een fles gemaakt van 100% gerecycleerd plastic omdat we dachten dat dit de juiste keuze was. Na goed te kijken naar de duurzaamheid van 100% rPET-flessen op de lange termijn, besloten we ons op onze toekomstige fles te richten. Plastic kan maar een bepaald aantal keer gerecycleerd worden, dus om de kwaliteit te behouden moeten we het gerecycleerde deel blijven aanvullen met duurzaam, nieuw plastic (gemaakt van planten of verbeterd gerecycleerd materiaal, dat beide nog in de testfase is). Sinds 2018 gebruiken we wat van dit plantaardige spul voor onze exclusieve smoothieflesjes.

Onze flesjes veranderen in 100% rPET zou een goede zet zijn (die we misschien nog eens gaan overwegen), maar het zou investeren in een middellange termijn oplossing betekenen. We zijn enthousiaster over het investeren in een duurzame toekomst van plastic voor de komende generaties, om voor onze toekomstige fles nieuw plastic op oliebasis te gebruiken. We hoopten dit gauw te kunnen doen, maar het wordt na 2025: de techniek moet nog worden uitgevonden.

We hebben de doppen aan onze flessen vastgemaakt. De nieuwe doppen zijn vrijwel hetzelfde als de oude, maar nu zitten ze met een slim ringetje aan de hals van de fles vast.

Draai de dop om de fles te openen en buig hem naar achteren terwijl je slurpt. Sluit de fles en draai hem er weer op om hem opnieuw af te sluiten. Als je klaar bent, houd je de dop op de fles en recycle je alles samen.





vragen over onze voedingswaarden

bottles

Fruit bevat van nature suikers, en omdat onze drankjes uit alleen fruit bestaan (en in sommige gevallen ook groente en zaden), zitten deze natuurlijke suikers ook in onze drankjes. Maar je krijgt ook het goede van fruit binnen, zoals vitamine C en in het geval van smoothies ook vezels. Er zit evenveel suiker in een 250ml portie van een van onze smoothies, als in een banaan of een portie fruit. En in een 150ml portie van één van onze sappen, zit ook hetzelfde als in een banaan. We hebben nog nooit suiker toegevoegd, en dat zullen we ook nooit doen. 

Het drinken van smoothies en sappen heeft een soortgelijk effect op je tanden als het eten van fruit. Specialisten zeggen dat al het eten of drinken waar suiker en zuren inzitten, dus ook fruit, mogelijk je tanden kan beschadigen als je je gebit niet goed verzorgd. Dus vergeet niet je tanden tweemaal per dag te poetsen met fluoride tandpasta, beperk het eten of drinken van suikers en zuren tot tijdens de maaltijd, en kauw suikervrije kauwgom na het eten. 

Er zijn meerdere studies die bewijzen dat mensen die fruitsappen drinken in lijn met de aangeraden hoeveelheden meestal een lagere body mass index (BMI) dan mensen die geen fruitsappen drinken. Ze eten ook meer porties fruit en groente.

De reden dat we aankomen is geen geheim - het binnen krijgen van meer calorien dan dat we nodig hebben zorgt dat we aankomen, ongeacht waar deze calorieën vandaan komen.

Gemiddeld bevat een 150ml portie van ons fruitsap 3% van je dagelijke aanbevolen calorieën en een 250ml portie van onze smoothies 7% (gebaseerd op een maximum van 2000 calorieën per dag). Wat belangrijk is, is dat met elke calorie die je consumeert via een sapje of smoothie, je ook alle goede voedingsstoffen binnenkrijgt zoals vitamine C, en in het geval van smoothies ook de vezels.

We zijn grote fan van het eten van hele stukken fruit, en we willen mensen aanmoedigen om zo veel mogelijk fruit en groente te eten om aan je vijf-per-dag te voldoen. We willen graag dat iedereen iedere dag 5 stukken fruit en groente eet, maar helaas is dat niet hetgeval. Tweederde van ons eet niet genoeg fruit en groente. En dat is precies waarom we zijn begonnen met onze sapjes en smoothies - een makkelijke (en lekkere) manier om voldoende groente en fruit binnen te krijgen.

Onze sappen en smoothies zijn gemaakt van 100% fruit & gelden als één portie van je nodige 5-per-dag. 

Een glas fruitsap kan bijdragen aan een gezonde levenstijl en een gebalanceerd dieet. Doordat onze sappen gemaakt zijn van fruit en groente, telt een 150ml glas als één van je dagelijkse porties. Onze aangeraden portie voor smoothie is 250ml doordat het een mix is van sap en een portie van geplet fruit, wat vitamines, mineralen en de vezels bevat wat ook in hele stukken fruit zit.

We pasteuriseren onze drankjes lichtelijk, zodat de drankjes veilig zijn om te drinken voor leuke mensen zoals jij. Milde pasteurisatie is vergelijkbaar met het proces dat wordt gebruikt om verse melk drinkbaar te maken. Het zorgt ervoor dat potentieel schadelijke bacteriën worden verwijderd, maar antioxidanten en fytochemicaliën uit het fruit bewaard blijven. De voedingswaarden die op het label staan, is altijd het minimum wat je in onze drankjes kunt vinden tot de houdbaarheidsdatum. 

Het voelt soms als een soort mijnenveld om te ontcijferen wanneer je wat aan jonge kinderen mag geven qua eten en drinken. Natuurlijk zijn er wat richtlijnen van het Voedingscentrum die je hier kunt vinden, maar het blijft een beslissing die iedereen voor zichzelf moet maken.

Je kunt zuigelingen (onder 1 jaar) het beste water en melk geven. Als ze wat ouder worden, kun je ze kennis laten maken met sapjes en smoothies, maar over het algemeen is het advies om deze te verdunnen met water. 

Vezels zijn een belangrijk onderdeel van een gezond dieet, en velen van ons krijgen niet genoeg vezels binnen. Onze smoothies zijn gemaakt van geplet fruit, en bevatten daardoor de vezels uit fruit. Een 250ml portie van een van onze smoothies bevat zo'n 2-4gram vezels. Leeds University heeft onderzoek gedaan om de hoeveelheid vezels uit een smoothie te vergelijken met de hoeveelheid vezels uit het hele fruit, en toonde aan dat de vezels in onze smoothie intact blijft en dat de structuur van de vezels hetzelfde is als wanneer je het gehele fruit zou pletten. Klik hier als je het gehele onderzoek wilt lezen.

Sappen verschillen van smoothies, omdat ze  geen geplet fruit bevatten. Om deze reden zit er geen vezels in sappen.

Vitamine C zit van nature in vele soorten fruit en groente. Het heeft meerdere belangrijke functies; zo helpt het met het opnemen van ijzer, het ondersteunt het normaal functioneren van het imuunsysteem, en het helpt om vermoeidheid tegen te gaan. Vitamine C is ook een antioxidant, wat inhoudt dat het helpt om vrije radicalen die onze cellen kunnen beschadigen te bestrijden. In andere woorden, het helpt bij het beschermen van onze cellen tegen oxidatieve stress.

Vitamine C is wateroplosbaar, wat ervoor zorgt dat ons lichaam het niet kan opslaan. Maar we kunnen het ook niet zelf aanmaken, dus we moeten het binnen krijgen via wat we eten en drinken. Onze sapjes en smoothies zitten vol met vitamine C. Zo bevat een 150ml glas sinaasappelsap met vruchtvlees ongeveer 46% van je dagelijke vitamine C behoefte. Ook voor kinderen is fruitsap een belangrijke bron van vitamine C, vooral voor de kleintjes die het lastig vinden om genoeg fruit binnen te krijgen.




eureka moment?

Een goed idee moet van ergens komen. Inspireer onze met jouw ideeën. Maar kom nu niet met een blauw drankje, dat topidee hadden we zelf al.

 

suggest doos